SOSYAL MEDYA MECRALARI


Mikroblog, en fazla 140 karakterden oluşan kısa mesajlara denir. Bu mesajlar, güncel bilgiler, ürün/servis bilgileri, kişisel mesajlar gibi çeşitli amaçlarla hem şirketler, hem de son kullanıcılar tarafından oluşturulabiliyor. Mikroblog, bilgisayarının başında uzun zaman geçiren yoğun insanlara ulaşmak ve onlara en kısa zamanda verilmek istenen mesajın verilmesi için etkin bir araç. Mikroblogları tanımlanan küçük bir grubun veya herkesin görebileceği şekilde yayınlamak mümkün olduğu gibi, SMS, IM, e-mail, MP3 ve internet gibi farklı yollarla paylaşmak da mümkün.Bloglarla kıyaslarsak, en önemli özelliği anlık ve kısa içerikler ile başkalarıyla içerik paylaşılmasını sağlamak. En popüler mikro blog servislerinden olan Twitter’da girilen her blog yazısı 140 karakterle sınırlıdır. İnsanların anlık olarak ne yaptıklarını başkalarıyla paylaşmalarını sağlayan mikro bloglar, özellikle profesyoneller tarafından bilgi ve haber paylaşımı amaçlı kullanılıyor. Dünyanın herhangi bir yerinde olan bir gelişmeyi en hızlı duyuran platformlar Mikro Bloglardır. Bir iki cümleyle sınırlı içerikle ile güncellenebilmeleri, cep telefonu ve iPhone gibi mobil araçlar ile kolayca kullanılabilmeleri, içeriğin hızlı bir şekilde yayılmasına olanak sağlıyor.
En yaygın olarak kullanılanları ise Twitter,Tumblr, cif2.net,Plurk, Jaiku,identi.ca ve Sipesifik'dir.


Fotoğraf Paylaşım Servisleri


Twitter



Twitter, bir sosyal ağ ve mikroblog sitesidir. Kullanıcılarına 140 karakterlik metinler yazma imkanı veren twitter, çeşitli araçlarla daha etkin kullanılabilen bir yeni nesil iletişim aracıdır. 2008'deki ABD seçimlerinde özellikle Barack Obama tarafından sıklıkla kullanılan twitter dan Türkiye'deki son yerel seçimlerde de yararlanılmıştır.

Ayrıca Twitter, sosyal medyanın en popüler araçlarından biri olarak gösterilmektedir.

2006 yılında Jack Dorsey tarafından geliştirilmesinden bu yana, twitter dünya çapındaki popülaritesini gün geçtikçe arttırmış ve içerdiği uygulamaların programlama arayuzunun kısa mesaj gönderim ve alımı konusundaki olanaklarıyla internet dünyasının SMS (Kısa Mesaj)'i olarak anılmaya başlanmıştır.

Kullanıcı sayısı her gecen gün artmakta olan popüler sosyal medya ağı twitter Collinsingilizce Sözlüğe kelime olarak da girerek akademik saygınlık kazanmıştır. Sözlükte twitter kelimesi insanların anlık durum ve faaliyetleri ile ilgili kısa mesaj yayınlayabilecekleri internet sitesi, 'to Twitter' kelimesi ise twitterda kısa mesaj yayınlamak açıklamasıyla yer almıştır.

Ülkemizde de twitter popülaritesini her gecen gün artırmakta, ünlüler, şirketler, siviltoplum kuruluşları, siyasi organizasyonlar ve devlet kurumları kitlelere seslerini duyurmak için sosyal medyanın etkili ortamlarından biri olan twitter'da hızla yerini almaya devam etmektedir.

Twitter üzerinden gönderilen toplam mesaj sayısını gerçek zamanlı olarak sayan GigaTweet111'e göre, bu cümlenin yazıldığı sırada yapılan toplam tweet sayısı 9 milyar 744 milyon 770 bin 524 adettir.



  Plurk

Turkce dil desteği de olan Plurk112 kendisini 'lezzetli ve sindirilebilir kısa mesajlarla hayatınıza tat katan olayları paylaşmak ve sizin için değerli insanların olaylarını takip etmenize olanak veren çekici hoş bir sitedir' seklinde tanımlamaktadır.

Plurk, twittera göre güzel yenilikler sunan ilginç bir mikro bloglama servisidir. Yine 140 karakter üzerinden, ne yaptığınızı, duygularınızı, resimleri ve videoları paylaşmanıza, arkadaşlarınız ile bu girişler üzerinden tartışmanıza imkan vermektedir.

Tüm girisleriniz (plurk'leriniz) bir zaman çizelgesi üzerinde görüntülenmekte ve ziyaretçilerin bu çizelge ileri geri hareket ettirilerek farklı bir deneyim yasaması sağlanmaktadır.




  Jaiku

Jaiku, kullanıcılarının birlikte daha yakın konuşmalarına imkan sağlamaktadır. İnsanlarla iletişim kurmak için internet üzerinden çevrimiçi durum paylaşımları, anlık mesaj ve kısa mesajın yanı sıra Jaiku API ile uygulamalar geliştirilmesine imkan vermektedir.

Jaiku Google'ın bir parçasıdır. Bu mikrobloglama servisi google mühendisleri tarafından gönüllü olarak bos zamanlarda geliştirilmektedir.


Tumblr

Tumblr her şeyin zahmetsizce paylaşılmasına izin vermektedir. Metin, fotoğraf, alıntılar, bağlantılar, müzik ve videolar internet tarayıcısı, telefon, masaüstü, e-posta üzerinden ve her yerden gönderilebilmektedir. Kullanıcılar blogları için temalar seçebilmekte, html kodları kullanarak temalarındaki her şeyi özelleştirebilmektedirler.


                                                                                   Yammer

Yammer, sirketler, gruplar ve kuruluşlar için önde gelen gerçek zamanlı bir iletişim platformudur. Yammer'in geliştiricileri amaçlarını 'tutkumuz işyerinde çalışan insanların iletişim yolunu değiştirmek ve daha bağlı, verimli takımlar haline getirmek' olarak ifade etmektedirler. Yammer diğer mikro bloglama servislerinden kurum içi iletişimi hedeflemesi acısından ayrılmaktadır.





                            Fotoğraf/Video Paylaşım Servisleri


Flickr, bir fotoğraf paylaşım sitesi, web servisi ve paylaşımında bu kadar popüler olması ve yaygın kullanılmasının nedenlerinden biri, blogger'ların fotoğraf deposu olarak kullanmasından kaynaklanır. Yenilikçi, çevrimiçi topluluk araçları fotoğrafları etiketlemeye ve kategorize etmeye yardımcı olur, bu da popüleritesindeki ciddi artışın nedenlerinden biridir. Eylül 2010 verilerine göre 5 milyardan fazla fotoğrafı barındırmaktadır.


















Ücretsiz kullanıcıların aylık 100 MB boyutunda fotoğraf gönderme sınırı vardır. Başlangıçta 20 MB olan bu sınır, Kasım 2006'da yükseltilmiştir. Buradaki fotoğraflar, fotoğrafın sahibinin seçimine göre, tüm hakları fotoğrafın sahibinde kalacak şekilde ya da Creative Commons (ortak kullanıcı) lisansıyla yayımlanabilir.
Flickr, Nisan 2008'de video paylaşımına da izin vermeye başlamıştır.




Fotolog;  http://www.fotolog.net/ adresinde blog ile fotoğrafçılığı (özellikle de dijital) bir araya getiren community sitesi. 12,000,000'un üzerinde üyeye sahip, zamanla alışkanlık yapabilen site. ayrıca fotoğraflara yapılan yorumların yarısından çoğu ispanyolca ve portekizce olduğu için zamanla bu dilleri öğrenmeyi sağlayan sitedir. ""fotolog.book"" adında bir de kitabı vardır... özellikle 'snapshot' veya 'sokak fotoğrafçılığı' tarzı ile ilgilenenlerin bakması gerekir.

















Photobucket;  Photobucket  video barındırma web sitesi, web hizmetleri paketi ve korunması ve tüm fotoğraf ve video yaşam döngüsü için paylaşım yapılan online topluluk. Photobucket, Web ve bağlı dijital cihazlardan dört milyondan fazla görüntü bir görüntü ve video yükleme ücreti günlük, 100 milyon kayıtlı üyesi ve onların da 10 milyar görüntüsü ev sahipliği yapıyor. Photobucket genel merkezi Chicago, Los Angeles, New York ve San Francisco bölge ofisleri ile Denver dır.
Photobucket daha çok kişisel ve iş amaçlı kullanılır. Kişisel Photobucket hesaplarından bağlantıları genellikle internet forumları, video depolama, bloglar gömme, ve sosyal ağlarda dağıtımı görüntülenen avatarlar için kullanılır. Photobucket te barındırılan görüntüleri sık sık online şirketlerin, çevrimiçi açık artırmalar ve eBay ve Craigslist gibi seri ilan web siteleri ile bağlantılıdır.















Video Paylaşım Servisleri


YouTube, bir video barındırma web sitesidir. 15 Şubat 2005'te 3 eski paypal çalışanı tarafından kurulmuş ve Ekim 2006'da google tarafından satın alınmıştır. En fazla izlenen video 15 Temmuz 2012 tarihinde eklenen ve 21 Aralık 2012 tarihinde 1 milyarı aşkın izlenme sayısına ulaşan psy- "gangnam style" videosudur.

YouTube video formatı olarak Flash Video Formatı kullanmaktadır. Web sitesinde istenen video klipler Flash Video olarak izlenebilmekte veya bilgisayara *.flv formatında dosya olarak indirilebilmektedir. Video klipleri izlemek için Adobe Flash plug-ini bilgisayarda kurulu olmalıdır. Eklenen video klipler YouTube tarafından otomatik olarak 320x240px küçültülerek Flash Video Format'a (.flv) dönüştürülmektedir. Mart 2008'de yüksek kalite olarak 480x360 piksel seçeneği eklenmiştir.Şu anda 720p ve 1080p mevcuttur.

AVI, MPEG veya Quicktime gibi video formatına sahip videolar kullanıcı tarafından YouTube'a en fazla 1 GB kapasitesinde yüklenebilmektedir.

YouTube platformunda kullanıcılar var olan video klipleri izleyebilmekte ayrıca istenildiğinde kendi video klibini YouTube'a ekleyebilmektedir.
Bu platformda yer alan kullanıcının geliştirdiği içerikler, kişisel amatör klipler, video klipler film, TV programları parçacıkları ve müzik videoları'ndan oluşmaktadır. Kullanıcılar tarafından YouTube'a günlük yaklaşık 65.000 adet yeni video klip eklenmekte ve 100 milyona yakın video klip izlenmektedir.
Kullanım koşullarına uymayan video klipler kullanıcıların bildirimleri ile YouTube yetkilileri tarafından incelenerek silinmektedir.
YouTube üyeleri izledikleri video klipleri değerlendirip not verebilmekte ve ayrıca izledikleri video klip hakkında yorum yazabilmektedir.

YouTube, videolara HTML 5 özelliğini ekleyerek Flash Player'a gerek duyulmuyor. Bu özellik sadece IE9, firefox 4+, chrome ve Opera güncel sürümünde mevcuttur. Not: IE9,windows XP 'yi desteklememektedir.YouTube'un popülerliği birçok YouTube kullanıcısının internette ün kazanmasına neden olmuştur. Bu kullanıcılar kendi ülkelerindeki videoları ile farklı yollarla ünlenmişlerdir. YouTube'un en fazla takip edilen üyesi Smoch'tur. Bir başka YouTube kullanıcısı Massachusesttli eski resepsiyonist Brooke brodack, NBC'nin bir programına 18 aylık sözleşme imzalamıştır. YouTube'un en fazla takip edilen kullanıcısı lonelygirl15'in de gerçekte Yeni Zelandalı bir aktris olan Jessica lee rose olduğu ve videolarını birkaç film yönetmeni ile yaptığı açıklanmıştır.Chris Crocker,11 Eylül  2007'de Britney Spears ile ilgili yayımladığı videosu ile kısa sürede dikkat çekmiştir.

Joost; 'cust' diye okunur , skype ve Kazaa'nın kurucuları  ve Niklas Zenström Janus Friis tarafından oluşturmuş ve peer-to-peer TV teknolojisi ile İnternet üzerinden televizyonprogramlarını ile diğer videoları dağıtmak için kullanılan etkileşimli bir yazılımdır.

Joost'un geliştirilmesine 2006 yılında başlandı. Zennstrom ve Friis, "Venedik Projesi" (The Venice Project) kod adı ile çalışacak yaklaşık 150 yazılım geliştiriciden oluşan ve New York, Londra, Leiden ve Toulouse gibi dünyanın yedi şehrinde çalışan gruplar oluşturdular.

Joost sadece kendi kabul ettiği yayın ağlarını kabul edip dağıtmaktadır. Zaten amacı da IPTV kod adıyla gelişen İnternet üstünden TV yayını konusunda yayın kuruluşlarını ücretli taşıyan, ancak izleyicilere ücretsiz hizmet veren bir yapı kurmaktır. Gruplar şu sıralarda değişik televizyon şebekeleri ile görüşmelere devam etmektedir. Beta kullanımı aşamasında,Warner Music ve bir prodüksiyon şirketi olan Endemol ile anlaşma imzalanmış durumdadır. 2007 Şubat ayında ise Viacom şirketi kendisine ait MTV Networks, BET ve film stüdyosu Paramount Pictures'a ait içerikleri dağıtmak için Joost ile görüşmelere başlamıştır.

Joost uygulaması şu anda beta aşamasındadır. Windows XP ve Mac OS X üstünde çalışabilen uygulama, Kazaa ve Skype'ta olduğu gibi peer-to-peer sistemini kullandığı için abone sayısı arttıkça kalitesi de artacaktır. Başlangıçta GMail'de olduğu ancak davetiye yolu ile kullanılabilen yazılımın beta safhası Ekim ayı başında sona ermiş olup, 1.10.2007 tarihinden itibaren kullanımı herkese açılmıştır.


Blog Servisleri

Azbuz.com, 2006 yılı Mayıs ayında Doğan Holding  bünyesinde kurulan ve Türkiye üzerinde faaliyet gösteren blog servisidir. Bünyesinde 1 milyon üyeye ve 500bin üzerinde blog sitesine sahiptir.  Azbuz.com Genel Müdürlüğünü Deniz Karabacak yapmaktadır.
Alexa verilerine göre Türkiye'de en çok ziyaret edilen 61. sitedir. Dünya üzerinde ise en çok ziyaret edilen 4106. sitedir.2006 yılı Mayıs ayında Doğan Online ve Over Teamortaklığında kurulmuştur. Azbuz.com'a üye olan kullanıcılar ücretsiz olarak xxx.azbuz.com uzantılı bir sayfaya sahip olurlar. Sayfaya kendi metinlerini, video, fotoğraf ve forum bölümü de ekleyebilirler.
2007 yılı Ocak ayında Level Dergisi ile birlikte World of Warcraft fan sitesi yarışması'nı organize etmiştir.Ayrıca 2007 yılı Mayıs ayında fotoğraf servisini yayına almış  haftalıkfotoğraf yarışmalarını başlatmıştır. 2008 yılında ise kullanıcıları için rss servisini açmıştır.

Windows Live Spaces (bilinen adıyla MSN Spaces) Microsoft'un sunduğu basit bir günlük tutma programıdır. İlk çıkış tarihi 2004 yılıdır ve günümüze gelene kadar oldukça gelişmiştir.

İlk başlarda basit bir görünüme sahip olan MSN Space, Microsoft'un yenileme çalışmalarıyla Windows Live Spaces olmuştur. Önceleri bir müzik oynatıcıyı bile kodlarla koyarken artık entegre edilmiş şekilde koyabilmektedir. Dünya çapında yüzmilyonlarca kullanıcısı vardır.

Arayüzü eskisine göre farklı bir temadadır. Güncellenen sayfalar, kategoriler ve arkadaşlarının birçok hareketiyle kullanıcı alanı hakkında ufak tefek bilgilere kolayca ulaşabilmektedir. Ayrıca daha fonksiyonel bir yapıya ulaşan Windows Live Spaces ile daha geniş profil bilgileri girmeniz, daha ayrıntılı arama yapmanız ve aynı yerden daha çok yere ulaşabilmeniz mümkündür.


Blogger (servis); Üye sayısı'nın 2 milyon civarında olduğu tahmin edilen Blogger.com, Pyra Labs tarafından geliştirilip Google tarafından satın alınan, İnternet'teki ilk blog hizmet sağlayıcısıdır. Günde 18 milyon civarında tıklanma ile en çok ziyaret edilen ilk 10 ağ sitesinden birisidir. Türkçe dahil onlarca dil desteği ile birlikte hizmet vermektedir.




Geolocation Nedir?
Geolocation(coğrafik yer) tarayıcının kendi içindeki komutları kullanarak kullanıcının yerinin saptanmasıdır. Web uygulamalarında kullanılan ve sayısız avantaja sahip bu teknoloji tarayıcıların sahip olacağı en ilginç özelliklerden de biridir. Örneğin, size en yakın hastaneyi turn-by-turn route(sağa sola dön komutları vererek) ile gösterebilecek bir sistem kurabilirsiniz.
Bu konuyla ilgili ilk açmaz, IP adresinden konumun kesin doğru olarak tespit edilmesinin imkansıza yakın olmasıdır. Bu sıkıntının temelinde, internet altyapısının kablolardan oluşması yatmaktadır. Şöyle ki, bildiğiniz gibi, şu anda bu yazıyı okumak için kullandığınız bilgisayar, doğrudan veya dolaylı olarak bir şekilde kablolar sayesinde internete ulaşmaktadır. İçinde yüzlerce bilgisayar olan bir bina ise internete bir tane kablo ile bağlanmaktadır. Dolayısıyla, bu binadaki herkes internete aynı kabloyla çıkmaktadır. İnternet mimarisi açısından bakıldığında bu kişiler şirketin farklı şubelerinde oturuyor bile olsalar, teknik olarak (TCP/IP) aynı konumdadırlar. Eğer bu kişilerin internet çıkışları ortak ise Türkiye’nin heryerinde şubesi olan şirketin tüm çalışanları internete örneğin İstanbul’dan çıkıyorlarmış gibi görünecektir. Türkiye gibi, internet altyapısı yeni/kötü olan bir ülkede işler daha da sıkıntılı olmaktadır. Türkiye’deki durumu anlatmak için şu kabloyu biraz daha uzatalım… Bu şirketin kablosu diğer şirketlerin/evlerin kablolarıyla ortak bir yerde birleşiyor: santraller. Bu santraller ise telekom şirketinin merkezine ayrı ayrı kablolarla bağlıdır. Bu noktada eğer IP adresleri (IP blokları) santraller arasında düzensiz dağıtılırsa kimin nereden bağlandığını tespit etmek imkansız olmaktadır. Örneğin:

“84.51.26.34 IP adresi İstanbul’da ise, 84.x.x.x ile başlayan tüm IP adresleri İstanbul’dadır”

…diye bir varsayımda bulunmak yanıltıcı olmaktadır. Zira, bu blok her ülkede faaliyettedir. Hatta yarısı bir şehre diğer yarısı bir şehre ait olabilmektedir. Hatta ve hatta, eğer Türk Telekom gibi, Sivas’tan gelen kablonun Adana kabloları arasına sıkıştırılabildiği ülkelerde durum daha vahim olabilmektedir. GeoLocation işini en zorlaştıran şey ise şudur; bir ara İstanbul’da kullanılan IP adresi ertesi gün Adana’da faaliyet gösterebilmektedir (ADSL dinamik IP). Yani IP adreslerinin konumları değişebilmektedir. Bu değişim dünyanın heryerinde geçerlidir. İşte bu noktada, hangi IP’nin nerede olduğu bilgisinin güncel olup olmadığı bilgisi sorgulanmalıdır. Bu güncellik, GeoLocation bilgisinin kalitesini göstermektedir. Aşağıda, GeoLocation kalitesi en yüksek olan kurumları kendi argelerimizin sonucuna göre listeliyoruz. Yanlış veya eksik olabilir. Farklı düşünenler yorumlarını paylaşabilirlerse bilgi sahibi olmuş oluruz.

Yeriniz Nasıl Belirleniyor?

Geolocation destekleyen tarayıcılarda konum bilgisi kablosuz sinyaller için erişim noktalarına ve kullanıcıların ip adreslerinin kombinasyonuna dayanarak belirleniyor. Bunun anlamı yerleri belli olan kablosuz ağ merkezlerinin yakınındaysanız yeriniz daha net bir şekilde belirlenebiliyor. Tersine kablolu internet kullanıyorsanız, sizin için saptanan yer sizden daha da uzakta olabiliyor.

Kullanıcı Kendi Konumunu Paylaşmayı Nasıl Engelleyebilecek?

Geolocation ile ilgili bir kod işlenmek istediği zaman sayfanın üstünde konumunuzu girdiğiniz site ile paylaşmak isteyip istemediğinize dair bir uyarı paneli belirecek. Eğer konumunuzu siteye bildirmek isterseniz “Konumumu paylaş“ı seçin. Aynı siteye tekrar girdiğinizde bu sorunun sorulmamasını istiyorsanız “bu site için tercihimi hatırla” kutusunu işaretleyin. Böylece sayfaya girdiğinizde Opera seçtiğiniz seçeneğe göre davranacak. Benzer şekilde konum bilginizi paylaşmak istemiyorsanız, gizliliğiniz açısından seçim yaptığınız panelde “Engelle” düğmesine tıklayabilirsiniz.

Foursquare nedir?


Foursquare bulunduğun konumu bildirmeye dayanan ve sosyal ağ üzerinden işleyen bir uygulamadır. Ayrıca Foursquare farklı şehirleri keşefettirmeyi vaad eden, küresel konumlama sistemi (Gps)'i kullanan, arkadaşlarınızla ağ kurmanızı sağlayan bir oyun olarakta tanımlanabilmektedir

2009 yılında kurulan Foursquare 10 milyondan fazla kullanıcısı olan ve geçtiğimiz ay 1 milyar check-in‘e ulaşan dev bir sosyal ağ. Kullanıcılar mobil site üzerinden, kısa mesajla ya da cep telefonları üzerine kurdukları Foursquare yazılımıyla bulundukları mekanları işaretliyebiliyor.

Yaptığınız checkinler Badge ismi verilen bir tür rozet (madalya) kazanıyorsunuz. Yeni geçtikleri sistemde ne kadar check-in yaparsanız ona göre bir rozetiniz olacak. Level sistemiyle gerçekleşen olan bu uygulamayla kullanıcılarını farklı mekanlarda check-in yapmaya teşvik ediyor.
FourSquare’de yer ekleme işlemlerini bu ağa kayıtlı olan tüm üyeler yapabilir. Search bölümünden daha eklemek istediğiniz mekanın eklenip eklenmediğni kontrol edip anında mekan bildirimi yapabilirsiniz.
Mekan ekleme işlemini “Add Venue” sayfasından yapabilirsiniz. Ayrıca Google’nin hizmeti olan Maps sayesinde işaretçiyi kullanarak tam koordinatları belirliyoruz. Karşınıza çıkan formu doldururken standart bir kısaltma kullanmanız daha sağlıklı olacaktır.
FourSquare nasıl kullanılır?
GPS destekleyen tüm mobil cihazlar ve akıllı telefonlar için Foursquare uygulaması mevcut.
Yapmanız gereken foursquare.com’a girerek telefonunuzun markası ve modelini seçmeniz gerekmekte. Ardından sistem telefon numaranızı ve e-mail adresinizi istiyor. Bu bilgileri girdikten sonra karşınıza çıkan ekrandan “Uygulamayı telefonuma gönder” kısmını işaretleyerek uygulamayı cihazınıza yüklemiş oluyorsunuz.
Uygulamanın ana özelliği şüphesiz etrafınızda bulunan mekanları görebilmeniz. Mekanları görebilmek için tek yapmanız gereken ise Gps destekli cihazınız üzerinden ekranın altında bulunan “places” seçeneğine tıklamak. İşte hepsi bu kadar.
Mayor Badge nedir?
Uygulamanın bir de eğlenceli kısmı var. Gün içinde ne kadar mekanda check-in yaparsanız o kadar puan topluyorsunuz, puan topladıkça sıkça gittiğiniz mekanlarda ‘Mayor (Başkan)’ oluyorsunuz. Mayor bir mekana son 60 gün içinde en çok gün check-in yapan kullanıcının sahip olduğu bir ünvandır. Bir günde 12 kere check-in olmuş olsanız bile bunların hepsi tek bir check-in olarak hesaba katılır. Son 60 gün içinde en çok birbirini takip eden gün, düzenli olarak check-in yapanlar Mayor olurlar. Dikkat edin, sadece bir Profil Fotoğrafı olan kullanıcılar Mayor olabilir.
Yaptığınız etkinliklerin özelliklerine göre ise ‘Badge (Rozet)’ topluyorsunuz. Newbie (Acemi), ilk check-in yaptığınızda kazandığınız motivasyon badgesidir. ‘Adventurer (Maceracı)’; 10 farklı yerde check-in olduğunuz zaman kazandığınız badge çeşididir. 25 farklı yerde check-in olduğunuz da ‘Explorer (Kaşif)‘ ve 50 farklı yer ile de ‘Superstar ‘badge kazanırsınız.
Foursquare arkadaş ekleme
Sırada Foursquare arkadaş nasıl eklenir ona bakalım. Uygulamaya arkadaş eklemek için yapmanız gereken sola alt kısımda bulunan arkadaş kısmına tıklamanız. Buradan Facebook, Twitter, Hotmail vb. gibi platformlardaki arkadaşlarınızı rahatlıkla ekleyebilmektesiniz. Foursquare’in başka bir artısı ise bu uygulamayı kullanan herkesi bu sayede otomatik olarak görebilmeniz.
Foursquare, insanların bulundukları mekanı arkadaşlarına duyurma isteğini hedef alıyor. Oldukça basit bir arayüzde sahip mobil uygulamayı açtığınızda karşınıza bulunduğunuz lokasyona en yakın mekan listesi geliyor. Mekanın üstüne tıkladığınızda ise o anda orada kimler olduğunu, mekanın “muhtarını” ve bırakılan yorumları görüntüleyebiliyorsunuz. “Check-in” butonu ise “ben şu anda buradayım” anlamına geliyor. Dilerseniz yaptığınız check-in’lere fotoğraf ve yorum ekleyebiliyor, Facebook ve Twitter’da (eğer hesabınızı bağladıysanız) paylaşabiliyorsunuz. Arkadaşlarımla paylaş seçeneği tıklandığında ise listenizdeki arkadaşlarınıza bulunduğunuz mekanla ilgili bir uyarı gidiyor.
Foursquare’deki bir diğer motivasyon ise verilen “badge” ve “mayorship”. Mayor (buna muhtarlık demeye başladılar) olmak için bir mekanda en fazla check-in sayısına sahip olmanız gerekiyor. Mayor olmanın avantajı ise eğer mekanın Foursquare’le anlaşması varsa size ödül verilebiliyor (örneğin ABD’de Starbucks’lar muhtarlara bedava kahve veriyorlar). Ülkemizde de bazı mekanlar bunun gibi promosyonlar vermeye başladı. En son duyduğum KafePi’nin yapılan check-in’lere fındık votka veriyor olması. (bu arada eğer vermezlerse bana kızmayın, sadece duydum : ) ) Badge’ler ise yapılan check-in’lerden sonra kullanıcıya verilen bir nevi ödüller. Bunlar  check-in tipine, saatine ve sayısına göre kullanıcıya verilen ve Foursquare anasayfasında da duyurulan ünvanlar. Birkaç örnek vermek gerekirse 50+ insanın olduğu bir mekana check-in yaptığınızda verilen “Swarm” badge’i (ki bu en ünlü badge’lerden birisidir), iskelede yaptığınız check-in’lerde verilen “I’m on a boat” badge’i gibi.
Foursquare’in sunduğu bir başka özellik ise “Tips” ve “To-Do”. “Tips” bir mekana gittiğinizde o mekanla ilgili yorumlarınızı ve izlenimlerinizi başkalarıyla paylaşmanızı amaçlıyor. Bir mekana tip bıraktığınızda o yorum herkes tarafından görüntülenebiliyor ve sonsuza kadar orada kalıyor. “To-Do” ise yaptığınız ve hoşunuza giden bir olayı (örn. x mekanında y yemeği çok lezzetliydi. Kesin deneyin) belirli bir lokasyona koymanız demek oluyor. Daha sonra listenizdeki kişilerden birisi bıraktığınız “To-Do”‘ya yakın bir yerde telefonunu açtığında ekranında sizin uyarınızı görüyor ve “I have done it” seçeneğiyle yapılan işler listesine ekliyor.
Şu anda iPhone,Blackberry ve Android’lerden kullanabildiğiniz Foursquare’in anasayfasından ise sadece kullanıcı ayar işlemlerini yapabiliyorsunuz. Bunun dışında yapılan check-inler ve bölgenizdeki son muhtarları görüntüleyebiliyorsunuz. Tamamen mobil ağırlıklı olmayı seçmiş Foursquare’in kısa sürede ulaştığı 4 milyonluk üye sayısını önümüzdeki sene ikiye katlayacağından hiç şüphe yok.



İnteraktif Sözlükler

Türkiye interaktif sözlük cenneti. Bu alanda ilk uygulayıcı ekşi sözlük olmuştur ve sonrasında onlarcası peş peşe açılmıştır. Aslında interaktif sözlük ve klonlarının çokluğu eleştirilir, ama bu eleştirilere hiç katılmamakla birlikte, bir interaktif sözlük, herhangi bir forum sitesinden çok daha faydalı ve işlevseldir. Bilgiler daha organizedir, arayüz daha temiz ve sadedir. Konsepti vardır. Seveni çoktur, okuyucusu, takip edeni çoktur.

İnteraktif Sözlük Çeşitleri

Genel İnteraktif Sözlükler
Bu sözlüklerde hemen her konuda görüş bildirilir, başlık açılır. Ekşi, Uludağ, İtü, Kötü, Eko Sözlük bunlardandır.

Tematik İnteraktif Sözlükler
Bu sözlükler belli bir alana odaklanmış sözlüklerdirler. Geleceğin trendi olduğunu söylenebilir. Benzer alanlarda ilgi duyanların aynı sözlükte toplanması daha başarılı bir konsept. Sportif Sözlük, Siyasi Sözlük, Deniz Sözlük, Sinema Sözlük bilindik örneklerindendir.

Üniversite Sözlükleri
Sözlükler içerisinde en faydalı olanlarındandırlar. O okula özel dersler, hocalar vs gibi konularda bilgi paylaşımında bulunulur, ortamları seviyeli ve kalitelidirler genelde. Bilkent Kampüs başarılı bir üniversite sözlüğüne örnektir.

En Popüler İnteraktif Sözlükler Sıralaması

1- Ekşi Sözlük sozluk.sourtimes.org

Ekşi sözlük interaktif sözlüklerin ilki, en popüleri ve en çok yorum yazılanıdır. Ama eski kalitesini kaybettiği yönünde sık sık kendi yazarları tarafından eleş

tri de almaktadır. Genelde ekşi sözlükte o güne ait magazinsel, habersel başlıklar ve birbirinden tutarsız ve alakasız yazılar vardır. Yazar olmak oldukça zordur.

2- Uludağ Sözlük uludagsozluk.com

Uludağ Sözlük, interaktif sözlükler içerisinde ekşi sözlük’ten sonra en popüler olanıdır. Uludağ Sözlük’ün en büyük başarısı, yaptığı search engine optimizasyonu denebilir, çoğu terim aramalarında diğer tüm sözlüklerin üzerinde çıkmaktadır.

3- İTÜ Sözlük itusozluk.com

Ekşi ve Uludağ’dan sonra en popüler sözlük olarak bilinir, ama öyle değildir. Popularitesini kaybetmiş bir sözlüktür. Burada da bir ara yazardım, sebebini bile hatırlamadığım bir nedenle uçurulmuştum.

4- İHL Sözlük ihlsozluk.com

Namı diğer, imam hatip lisesi sözlük. Çok kaliteli yazarları olmasına rağmen, teknik konulardan pek anlamayan moderasyona sahiptir. Bu nedenle ara ara hacking saldırılarına maruz kalmaktadır.

4-Bilkent Kampüs bilkentkampus.com

Daha çok Bilkent Üniversite’si öğrenci ve mezunlarının takıldığı bir ortamdır. Gerçi Odtü ve Hacettepe gibi çevre üniversitelerden de yazarları mevcuttur.  Ortamı kalitelidir, başlık sayısı az ve öz, entryler de az ve niteliklidir.

5- Kötü Sözlük kotusozluk.com

Kötü Sözlük sadece bir sözlük olmayıp,  bir portal gibidir. İlk başlarda çok fena klon eleştrilerine maruz kalsa da, klonlar arsında bir adım öne geçebilmiş bir sözlük gibi görünmektedir.

6- Sözlük Eko sozlukeko.com

Her ne kadar adında eko geçse de, ekonomiye özel bir tematik sözlük değildir. Her konuda yazılabilen bir sözlüktür. Ortamı ve yorumları çok bilgilendirici bir ortam olmasa da eğlenmek için takılınabilecek bir sözlüktür.

7- Sportif Sözlük sportifsozluk.com

Spor sözlük, spor alanına özelleşmiş bir tematik sözlüktür. Gelir paylaşım modeli uygulamaktadır (kaldırıldı). Spora özel olması genelin ilgisini çekmeyebilir, ama bunu sözlük artı bir değer olarak kullanmaktadır.

8- Lafmacun lafmacun.org (Yeni Adıyla Meydan Sözlük)

Gelir paylaşım modelini ilk olarak başlatmış, sonrasında ise bu modelden vazgeçmiş, sonrasında ise kendisini kapatıp, Meydan Sözlük olarak yeniden yayın hayatına başlamış sözlüktür.

9- Galatasaray Sözlük galatasaraysozluk.com

Galatarasay taraftarlarının oluşturduğu sözlüktür. Galatasaray Üniversite’sinin sözlüğü gibi algılanabilir alan adından.

10- Kadın Sözlüğü kadinsozlugu.com

İsminde kadın geçmesi hasebiyle, yazarlarının çoğunun kadın gibi takılan erkekler olduğunu düşündüğüm sözlük.

11-

12- Siyasi Sözlük siyasisozluk.com

Siyaset alanına odaklanmış tematik sözlük. Kalite ve içerik açısından en başarılı olan sözlüklerden, ama pek aktif değil.

13- İTİCÜ Sözlük iticusozluk.com

İstanbul Ticaret Üniversitesi öğrencileri sözlüğüdür.

13- Deniz Sözlük denizsozluk.com

Deniz ve deniz terimlerine karşı özelleşmiş tematik sözlük.

14- İnci Sözlük inci.sozlukspot.com Sözlükten ziyade forum ama listede yer almasında fayda var

14- Private Sözlük

Ekşi Sözlük’ten sonra açılmış ilk klon olarak nitelendirilebilecek interaktif sözlük. 2004 yıllarında açıldı. O zamanlar çok aktif bir sözlük idi. Sonra moderasyonunun eksikliği ve tarafsızlığının kaybetmesi nedeniyle aktif kullanıcılarını kaybetmiştir. Hala aktif sözlükler arasında yer aldığı söylenebilir.

15- Bilgi Sözlük bilgisozluk.com

Adından da anlaşıldığı üzere, Bilgi Üniversitesi öğrencilerinin oluşturduğu interaktif bir sözlük.

16- Boğaziçi Sözlük bogazicisozluk.org

Boğaziçi Üniversitesi öğrencilerinin oluşturduğu bir sözlük. Yöneticileri otomatik olarak diğer sözlüklerin entrylerini çekip, kendi sitelerine koyabilmektedir. Bu nedenle uzak durulması gereken sözlüklerden biridir.

17- İÜ Sözlük iusozluk.net

İstanbul Üniversitesi sözlüğü.

18- Fokur Fokur fokurfokur.com

Tasarımı ve yazılımı orjinal, ortamı sakin, sade, samimi bir sözlük.

19- Tumblr Sözlük tumblrsozluk.com

20- Uykusuz Sözlük uykusuzsozluk.com
21- Birebir Sözlük birebir.net

Oldukça eski, köklü bir sözlük. Şu sıralar aktif olsa da, pek aktif değil.

22- Medya Sözlük medyasozluk.com

Medya üzerine yoğunlaşmış, tematik olması ve özelleşmiş olması nedeniyle başarılı sayılabilecek bir sözlük.

23- İnce Fikir incefikir.com

24- Anti Ekşi Sözlük antisourtimes.com

Sırf alan adından dolayı, antisourtimes, çakma izlenimi yaratan bir sözlük.

25- Kirli Sözlük kirlisozluk.com

26- ZKÜ Sözlük zkusozluk.com

27- Nacizane Bilgi nacizanebilgi.com

28- Kahve Sözlük kahvesozluk.com

29- KOÜ Sözlük kou-sozluk.org

30- Sinema Sözlük ffsozluk.com

31- Otomatik Portakal otomatikportakal.com (Kapanmış)

32- DEÜ Sözlük deusozluk.com

33- Eşkili Ufak Sözlük eskiliufaksozluk.com

34- Acı Sözlük acisozluk.com

35- KTÜ Sözlük ktusozluk.com

36- Hacettepe Sözlük hacettepesozluk.com

Hacettpee Üniversitesi sözlüğü.

37- Akdeniz Sözlük akdenizsozluk.com

38- Tabibim.org tabibim.org

39- SDÜ Sözlük sdusozluk.com

40- Vampircik Sözlük vampircik.com

41- CTF Sözlük ctfsozluk.com

42- GSÜ Sözlük gsusozluk.net

43- 1903 Sözlük 1903sozluk.org

44- 18 Mart Sözlük 18martsozluk.net

45- Edebi Sözlük edebiisozluk.com

46- DPÜ Sözlük dpusozluk.org

47- Trakya Sözlük trakyasozluk.com

48- YDÜ Sözlük ydusozluk.com

49- Yeni nesil Sosyal Sözlük Suwol suwol.com

50- Evrensel Sözlük evrenselsozluk.com

51- Nedir Net nedir.net

52- İBU Sözlük ibusozluk.com

53- Lügat-it Türk lugatitturk.com

54- MSÜ Sözlük msusozluk.com

55- Zamane Sözlük zamane-sozluk.com

56- Yıldız Sözlük yildizsozluk.com

57- Ezik Sözlük eziksozluk.com

58- AAAL Sözlük aaalsozluk.com

Ankara Atatürk Anadolu Lisesinin sözlüğü. Geçmişte aktif idi ama pek aktif değil artık.

59- Keyfince Lugat keyfincelugat.com

60- FrpNet Sözlük sozluk.frpnet.net

61- Öz Aramızdı ozaramizdi.org

Azerice sözlük, ama Türk yazar da oldukça çok.

62- Son Sözlük sonsozluk.com

63- ÇOMÜ Sözlük comusozluk.com

64- The Dict thedict.net

Tek ingilizce interaktif sözlük. Youdefine.it vardı, kapandı galiba. Bu sözlük de tutmadı.

65- Çarpık Sözlük carpiksozluk.com

66- Bilgi Nokta bilginokta.com

67- YYÜ Sözlük yyusozluk.com

68- Sözlük Ege sozlukege.com

69- Anadolu Sözlük anadolusozluk.org

70- Sözlüğüm sozlugum.net

71- Uni Yazar uniyazar.com

72- Yüzüncü Yıl Üni. Sözlüğü yyusozluk.com

73- Gaziantep Üni. Sözlüğü gazusozluk.com

0 yorum:

Yorum Gönder